Welke elementen zijn essentieel bij het opstellen een marketingplan? We zetten ze even op een rij
1 Probleemstelling
Elke onderneming vertrekt uit een andere situatie. Als startende ondernemer zal je andere behoeften hebben dan een ondernemer die moet rekening houden met een extra concurrent in de straat. Het is belangrijk duidelijk te definiëren vanuit welke situatie je vertrekt en wat je doelstelling precies is.
2 Profilering
In deze veranderende maatschappij is het belangrijk je onderneming duidelijk te profileren. Je wil gezien worden en wenst dat jouw naam, product of dienst blijft hangen. Aan de hand van externe en interne analyses krijgen we meer duidelijkheid.
Verzamelen van informatie over:
• Bedrijfsidentiteit: waar staat jouw onderneming voor en waar wil je naartoe?
• Concurrenten: wie zijn je concurrenten en waar blinken zij in uit?
• Klanten: wie zijn jouw klanten en wie niet?
• Product/dienst: bekijk je product of dienstverlening uit verschillende oogpunten. Welke oplossingen bied je aan of welke nog niet.
Deze waardevolle informatie kan leiden tot nieuwe inzichten.
3 Strategie
Alle verzamelde informatie uit bovenstaande analyses is nog onsamenhangend. Er is nood aan duidelijke strategische keuzes. Dit doen we aan de hand van een SWOT-analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities & Threats).
4 Planning
Nu de strategiekeuze vastligt kan je overstappen naar het concreet uitwerken van het marketing-en communicatieplan. Vergeet niet een duidelijke timing en budgettering op te nemen.
Veel ondernemers laten zich vangen door verschillende acties uit te werken, met elk een andere strategische keuze. Resultaten zullen hierdoor beperkt blijven.
Tip: Kies voor 1 duidelijke strategie en stem alle activiteiten en acties daarop af. Betere resultaten gegarandeerd!
Je ziet dus dat er geen pasklare oplossing bestaat. Marketing is maatwerk! Wil jij je graag laten bijstaan voor het opmaken van jouw marketingplan? Contacteer ons
Vinddevis, Marketing tot op de graat
info@vinddevis.be
www.vinddevis.be