De Kruispuntbank van ondernemingen (KBO) is een databank van de overheid waarin alle basisgegevens van ondernemingen zijn verzameld. Zo kan iedereen die dat wenst basisinformatie opzoeken over ondernemingen via de publieke website van de FOD Economie (link). Zo kan u via deze link te weten komen wie zaakvoerder of bestuurder is in bepaalde vennootschappen. Ook kan u via doorverwijzingen naar de websites van het Belgisch Staatsblad of de Nationale Bank respectievelijk de gepubliceerde documenten in het Belgisch Staatsblad consulteren (bijvoorbeeld oprichtingsaktes, wijzigingen aan statuten, benoemingen,…) of de laatst gepubliceerde jaarrekeningen raadplegen.
Dat deze gegevens veelvuldig geconsulteerd worden hoeft niet te verwonderen. Er is immers veel bruikbare informatie terug te vinden. Dagelijks worden zo’n 250.000 ondernemingen opgezocht via de KBO. Er zijn circa 1.670.000 actieve ondernemingen ingeschreven. Het is dan ook belangrijk dat de gegevens die over uw onderneming terug te vinden zijn, correct zijn. Zo maken vele overheidsdiensten gebruik van de KBO om gegevens over uw onderneming op te vragen (DIV, FOD Financiën, FAVV,…). Ook uw klanten kunnen ze immers raadplegen waardoor bepaalde misverstanden zouden kunnen gewekt worden.
U kan zelf zorgen voor aanpassingen in de KBO. Dit kan u online doen via de tool My Enterprise (www.myenterprise.be). Enkel u als ondernemer of zelfstandige kan u aanmelden op deze website. U heeft hiervoor een ID-kaartlezer en identiteitskaart nodig of een federaal token. Het is de bedoeling dat de tool zorgt voor een aanzienlijke daling van de administratieve lasten van ondernemingen. De gegevens moeten éénmaal aangepast worden. Vervolgens zijn alle administraties die gebruik maken van de KBO op de hoogte van de correcte gegevens.
Hoe foutieve gegevens rechtzetten?
Om de foutieve gegevens van uw onderneming te laten verbeteren, moeten ze:
- Gaan over uw eigen onderneming;
- Niet overeenstemmen met de werkelijke toestand, hoewel uw onderneming alle wettelijke verplichtingen heeft vervuld;
- Ingevoerd zijn voor 1 juli 2003 (voor handelsondernemingen) of voor 30 juni 2009 (voor niet-handelsondernemingen naar privaat recht).
Als aan één van deze voorwaarden niet voldaan is, wordt uw dossier niet behandeld. Ook zal u de nodige bewijsstukken moeten kunnen aanleveren om aan te tonen dat de gegevens correct zijn.
Welke gegevens kunnen verbeterd worden?
Ondernemingen kunnen een aantal gegevens zelf op een eenvoudige manier inschrijven, aanpassen en / of stopzetten zoals:
- Contactgegevens;
- Bankrekeningen;
- Volmachten van de onderneming;
- Adres;
- …
Een aantal wijzigingen moeten gebeuren via een andere weg dan via My Enterprise maar hier biedt de tool u de nuttige informatie om deze weg te vinden.
Er zijn dus geen excuses meer om foutieve gegevens over uw onderneming te laten bestaan.